Dit is waarom je op je linkerzij zou moeten slapen

Dit is waarom je op je linkerzij zou moeten slapen

19 januari 2022 0 Door Nieuws Online Magazine

Dit is waarom je op je linkerzij zou moeten slapen (ondersteund door de wetenschap)

We weten allemaal dat de duur van de slaap van cruciaal belang is voor het mentale en fysieke welzijn, maar het blijkt dat de slaaphouding een andere belangrijke factor kan zijn in de zoektocht naar een optimale gezondheid.

In het bijzonder suggereert een klein aantal onderzoeken dat voor veel mensen slapen aan de linkerkant het ticket kan zijn naar een betere gezondheid en beter slapen. De theorie komt voort uit Ayurveda, een holistische benadering van gezondheid en geneeskunde die zijn oorsprong vindt in India.

Dus waarom al die ophef over slapen aan de linkerkant? Blijkt dat het goed kan zijn voor onze spijsvertering, onze rug en zelfs ons hart vanwege de posities van verschillende organen. Hier zijn zes mogelijke voordelen die kunnen worden afgeleid van het vangen van sommige Zzz’s terwijl u op uw linkerzij ligt.

Aan de linkerkant slapen

  1. Het versterkt het lymfestelsel.
    Volgens de Ayurvedische geneeskunde zorgt het slapen op je linkerzijde ervoor dat je lichaam lymfevocht en afvalstoffen beter kan filteren via de lymfeklieren, aangezien de linkerkant van ons lichaam de dominante lymfatische kant is. Westers onderzoek heeft ook aangetoond dat slapen aan de linkerkant het lichaam kan helpen bij het verwerken van afvalstoffen uit de hersenen. Aan de rechterkant slapen daarentegen kan de efficiëntie van het lymfestelsel verminderen.

Wil je je hersenkracht en energie een boost geven?
Transformeer uw levensstijl en doorbreek uw energielimieten met een eenvoudige strategie voor energie-inname. Een energiestapel met ALLE essentiële energiesupplementen om elke dag te gedijen!

Meer informatie over de energiestapel

  1. Het kan de spijsvertering verbeteren.
    Als het gaat om de spijsvertering, kan het slapen aan de linkerkant de voorkeur hebben boven de rechterkant vanwege de simpele kwestie van de zwaartekracht. In het bijzonder, door op de linkerkant te liggen, kan voedselverspilling gemakkelijk van de dikke darm naar de dalende dikke darm gaan (wat betekent dat je meer kans hebt op een stoelgang bij het ontwaken). Door aan de linkerkant te slapen, kunnen de maag en alvleesklier ook op natuurlijke wijze hangen (onze maag ligt aan de linkerkant van het lichaam), wat de ontwikkeling van pancreasenzymen en andere spijsverteringsprocessen kan laten neuriën. (Hulp nodig bij het visualiseren van dit proces? Raadpleeg de afbeelding hierboven).
  2. Het is goed voor je hart.
    Artsen hebben lang aanbevolen dat zwangere vrouwen op hun linkerzij slapen om de bloedsomloop naar het hart te verbeteren. Zelfs als u niet zwanger bent (of een vrouw), kan het slapen aan de linkerkant helpen om wat druk op het hart te verminderen, aangezien de zwaartekracht zowel de lymfedrainage naar als de aortacirculatie van het hart kan vergemakkelijken. Dat gezegd hebbende, moet worden opgemerkt dat er enige discussie is over de vraag of slapen aan de linker- of rechterkant het beste is voor de gezondheid van het hart.
  3. Het is ideaal voor zwangere vrouwen.
    Op de linkerzij slapen verbetert niet alleen de bloedsomloop van zwangere vrouwen. Het kan ook helpen om de druk op de rug te verlichten, te voorkomen dat de baarmoeder in de lever knijpt en de bloedtoevoer naar de baarmoeder, nieren en foetus te vergroten. Om deze reden hebben artsen de neiging om zwangere vrouwen aan te bevelen zoveel mogelijk van hun slaaptijd aan hun linkerzijde door te brengen.
  4. Het kan brandend maagzuur verminderen.
    Een studie gepubliceerd in The Journal of Clinical Gastroenterology ontdekte dat op de linkerkant liggen de symptomen van zure reflux kan helpen verminderen. Ook dit komt doordat onze maag aan de linkerkant ligt. Omgekeerd kan het liggen op de rechterkant deze symptomen verergeren. De effecten zijn vrij onmiddellijk; als je last hebt van brandend maagzuur na een maaltijd, probeer dan 10 minuten op je linkerzij te gaan liggen.
  5. Het kan rugpijn verlichten.
    Mensen met chronische rugpijn kunnen baat hebben bij het overschakelen naar links slapen. Dat komt omdat op uw zij slapen de druk op de wervelkolom kan verlichten. Als u zich prettiger voelt, vergroot u op zijn beurt uw kansen op een goede nachtrust.

Opmerking
Hoewel al deze factoren wijzen op dwingende redenen om op uw linkerzij te gaan slapen, is het belangrijk op te merken dat sommige mensen, waaronder mensen met een hartaandoening, slaapapneu, glaucoom en carpaaltunnelsyndroom, mogelijk geen baat hebben bij zijslapen. Als u niet zeker weet welke slaaphouding het beste voor u is, is het altijd een goed idee om een ​​medische professional te raadplegen.

Hoe maak je de overstap?
Als je klaar bent om de overstap te maken, zul je merken dat het even kan duren voordat je de nieuwe gewoonte hebt om op je linkerzij te slapen. Het implementeren van een paar eenvoudige strategieën kan helpen zorgen voor een soepele overgang. U kunt bijvoorbeeld experimenteren door een lichaamskussen achter uw rug te leggen, zodat u tijdens het slapen moeilijker van uw linkerzij kunt rollen. Het kan ook helpen om aan de andere kant van het bed te slapen dan u normaal doet; op die manier zal je slaaporiëntatie niet veel anders aanvoelen (zelfs als je aan je andere kant slaapt).

Het is ook belangrijk om een ​​matras te kiezen die ideaal is om opzij te slapen. Omdat op uw zij slapen druk op de heupen en schouders kan uitoefenen, is het belangrijk om een ​​zachtere matras te kiezen die de druk in die gebieden helpt verlichten. Zorg er ook voor dat u op zoek bent naar een matras waarmee de wervelkolom in natuurlijke uitlijning kan rusten. En zorg er natuurlijk voor dat welk matras u ook kiest, comfortabel voor u voelt. De combinatie van een comfortabel bed en een gezondheidsbevorderende slaaphouding vergroot zeker uw kansen om goed te slapen en u goed te voelen wanneer u wakker wordt.