WAAROM WANDELEN DE VOLGENDE GROTE OEFENINGSTREND IS?

WAAROM WANDELEN DE VOLGENDE GROTE OEFENINGSTREND IS?

11 mei 2022 0 Door Nieuws Online Magazine

Het heeft een minimale impact en biedt maximale gezondheidsvoordelen. Dit is waarom je zou moeten overwegen om tijdens je volgende training een wandeling in de natuur (of stedelijke) te maken.

De volgende grote trend in fitness is niet een nieuw apparaat voor thuis dat duizenden dollars kost of een hightech herstelgadget dat belooft je pijnlijke spieren binnen enkele minuten te verlichten. In feite is de nieuwste trend helemaal gratis en het enige dat nodig is, is een comfortabel paar wandelschoenen.

WANDELEN IS EEN MOMENT
Hoewel sociale media in 2020 misschien gek zijn geworden van de hometrainertrend, vonden net zoveel mensen (zo niet meer) er voor het eerst in jaren plezier in om buiten te sporten. Volgens een enquête koos 59 procent van de actieve volwassenen buitenactiviteiten zoals wandelen als de beste manier om fit te blijven in 2021, een stijging van 15 procent ten opzichte van begin 2020. Tegelijkertijd meldde 39 procent van de sportschoolleden in 2021 over te stappen op wandelen en andere buitenactiviteiten.

Het jaarverslag van fitnesstrackerbedrijf Strava ondersteunt die stijging. Volgens hun 2020-gegevens over 73 miljoen atleten, verdrievoudigde het aantal uploads van wandelingen in de buitenlucht jaar-op-jaar. Zelfs fietsers schakelden hun fitnessroutines om; wandelen was tussen april en juni dé nieuwe activiteit voor fietsers op het perron.

Vanwaar die plotselinge obsessie met lopen? Voor veel mensen is wandelen een manier om veilig contact te maken met anderen. “Wandelen is een van de gemakkelijkste bewegingsactiviteiten om sociaal te maken”, zegt Dani Singer, CEO en directeur van Fit2Go Personal Training in Baltimore, MD. “Wandelen is niet alleen iets wat je samen met een vriend of vriendin kunt doen, maar door de lage intensiteit kun je de hele tijd een gesprek voeren. Combineer dat met het massale isolement dat we tijdens de pandemie hebben gezien, en het is geen verrassing dat wandelen de laatste tijd populair is geworden.”

“Wandelen is momenteel zo populair omdat mensen prioriteit beginnen te geven aan hun gezondheid”, voegt Joey Munoz toe, een NASM-gecertificeerde trainer en UESCA-gecertificeerde hardloopcoach in Chicago. “Bovendien is het gemakkelijk, gratis en iedereen kan het!”

VOORDELEN VAN WANDELEN
“Wandelen is goed voor je hart en goed voor je humeur”, zegt Munoz, die zijn klanten aanmoedigt om hun wandelschoenen aan te trekken en 30 minuten per dag op de stoep te gaan staan.

“Wandelen is de meest basale vorm van cardiovasculaire oefening”, zegt Singer. “Voordelen van wandelen zijn onder meer een verlaagd risico op hart- en vaatziekten, een verbeterde bloedcirculatie, meer energie, een beter evenwicht en coördinatie en nog veel meer.”

En hoewel de activiteit voor sommigen uiteindelijk kan evolueren naar hardlopen, is wandelen op zichzelf een geweldige aerobe oefeningsoptie. Afgezien van de fysieke voordelen, is aangetoond dat wandelen de creativiteit en hersenfunctie stimuleert, en de endorfines van wandelen leiden tot een beter humeur en stressvermindering. Je kunt wandelen zelfs een onderdeel van je mindfulness-routine maken door een meditatieve wandeling te proberen, wat vaak gemakkelijker is voor onwillige mediteerders dan stil in een donkere kamer te zitten.

Bovendien kan wandelen in ieders trainingsroutine passen, of je nu wat rustiger aan doet na een zittend jaar of op zoek bent naar een vorm van actief herstel als aanvulling op je intensievere trainingen. “Tenzij je een blessure hebt waardoor je niet kunt lopen, is het een oefenvorm waar iedereen van kan profiteren”, zegt trainer Emily Taylor van Fitness Lab in Londen. “Als fitness nieuw voor u is, zal wandelen geleidelijk uw cardiovasculaire gezondheid en uithoudingsvermogen verbeteren. Als je een doorgewinterde atleet bent, is wandelen een geweldige optie voor actief herstel.” Als je wilt afvallen, voegt ze eraan toe, kan het verhogen van je stappen je helpen om een ​​calorietekort te behouden.

DE WANDELING LOPEN
Om het meeste uit een looptraining te halen, moet je ervoor zorgen dat je de juiste uitrusting hebt. Je bent op zoek naar schoenen die de hielen, voetholten en tenen ondersteunen, met veel flexibiliteit in een deel van de schoen waar je tenen de bal van je voet raken. (Heb je een beetje hulp nodig? Dit zijn de beste schoenen om te wandelen.)

Voer dan een snelle formuliercontrole uit. Strek je ruggengraat en til je hoofd op alsof een onzichtbaar marionetkoord zachtjes de bovenkant van je hoofd naar de hemel trekt. Rol je schouders naar achteren en naar beneden om je nek te ontspannen. Terwijl je beweegt, laat je je armen vrij zwaaien en voeg je een 90 graden bocht in je ellebogen toe voor extra voortstuwing. Span ten slotte je kern aan en concentreer je op het landen van elke stap op je hiel voordat je met een soepele, gelijkmatige stap naar je tenen rolt.

Probeer een van deze ideeën om de intensiteit van je wandeling te versterken:

Hellinguitdaging: als u een loopband gebruikt, loop dan 30 minuten op een helling van 12 procent met een snelheid van 3 mijl per uur. (Als u net begint, gebruikt u in plaats daarvan een helling van 6 procent.)

Gewichtsuitdaging: voeg een gewogen vest toe voor weerstandstraining tijdens uw looptrainingen. De extra kilo’s oefenen druk uit op je botten om de groei van nieuwe cellen te stimuleren, die botverlies helpen bestrijden. (Gebruik niet meer dan 10 procent van uw lichaamsgewicht.)

Intervaluitdaging: loop een minuut in een sneller tempo, een minuut in een langzamer tempo, tijdens uw aerobe wandeling.

Uiteindelijk is er geen goede of verkeerde manier om te genieten van een looptraining – en dat is een reden waarom zoveel mensen het doen. De basishandeling van lopen is zo oud als de mensheid zelf, dus denk niet te veel na. Trek je schoenen aan, ga de deur uit en je bent goed op weg om stappen te zetten naar een betere gezondheid.